eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
REGULAMIN PRACY ZESPOŁU
WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
W ZESPOLE PLACÓWEK EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNYCH W BOBROWIE
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku o Systemie Oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz.59 i 949)- art. 127ust.19 pkt 1
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
§ 1.
- W ZPE-T w Bobrowie organizowane jest Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dzieci (WWRD) mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- W ZPE-T w Bobrowie powołany jest Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci, w skład którego wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, - oligofrenopedagog,
- tyflopedagog,
-surdopedagog,
- psycholog,
- logopeda,
- rehabilitant/fizjoterapeuta,
- inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego środowiska rodzinnego.
- Do zadań zespołu należy:
1) ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie;
2)nawiązanie współpracy z:
a) przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka,
b) podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka,
c) ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;
3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego
wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu ;
4) ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka;
5) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- Pracą zespołu koordynuje dyrektor placówki lub powołany przez niego nauczyciel.
- Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach zajęć wczesnego wspomagania poprzez:
- prowadzenie dziennika zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- opracowanie indywidualnego programu terapeutycznego
- prowadzenie arkusza obserwacji
- opracowanie oceny postępów dziecka,
- ustalenie harmonogramu współpracy z rodziną,
- ustalenie harmonogramu zajęć
-sporządzanie zaleceń dla rodziców do pracy z dzieckiem w domu
§ 2.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.
- Miesięczny wymiar godzin ustala dyrektor w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
- W przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą organu prowadzącego, miesięczny wymiar godzin może być wyższy niż określa rozporządzenie.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Grupa może liczyć maksymalnie troje dzieci.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
- Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor placówki w uzgodnieniu z rodzicami /prawnymi opiekunami dziecka
§ 3
- Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez:
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,
- udzielanie instruktaży i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
-identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
Dyrektor ZPE-T w Bobrowie
Krystian Ignacak
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Krystian Ignacak | 14-10-2015 13:20 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 14-10-2015 | |
Ostatnia aktualizacja: | Krystian Ignacak | 08-09-2023 10:41 |